ΝΕΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ – KOΡΜΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ: τμήμα Ψαχνά – Στροφυλιά
Εξέλιξη Έργου
Τελευταία Ενημέρωση: 30/11/2025
Σε συνέχεια της Πρόσκλησης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, για την υποβολή πρότασης πράξης εκπόνησης των απαραίτητων μελετών του πρώτου τμήματος του βόρειου οδικού άξονα από Ψαχνά έως Στροφυλιά, στις 25.11.25, υπεβλήθη από την Περιφέρεια ο πλήρης φάκελος με τα τεχνικά δελτία, την τεκμηρίωση και τα τεύχη δημοπράτησης των σχετικών μελετών στην πλατφόρμα Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ).
Η προτεινόμενη πράξη με τίτλο «Μελέτες για το έργο Κεντρικός Οδικός Άξονας Βόρειας Εύβοιας – Τμήμα: Παράκαμψη Ψαχνών – Προκόπι (Στροφυλιά)», συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 7.900.000 ευρώ, αφορά την εκπόνηση όλων των απαιτούμενων μελετών (τοπογραφικών, συγκοινωνιακών, γεωλογικών, γεωτεχνικών, υδραυλικών, περιβαλλοντικών κ.ά.) για τη νέα οδική σύνδεση μήκους περίπου 35 χλμ. από το πέρας της Παράκαμψης Ψαχνών έως τη Στροφυλιά στο πλαίσιο του Κεντρικού Οδικού Άξονα Βόρειας Εύβοιας, με στόχο την επιλογή και ωρίμανση της βέλτιστης χάραξης, έως την έκδοση Απόφασης Ένταξης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής 31 Δεκεμβρίου 2025. Πλέον αναμένεται η αξιολόγηση της πρότασης από την αρμόδια υπηρεσία, ακολούθως η έγκρισή της και αμέσως μετά δημοπράτηση.
Φυσικό Αντικείμενο
Μελέτες ωρίμανσης μέχρι τη δημοπράτηση του νέου οδικού άξονα – κορμού Βόρειας Εύβοιας, σύμφωνα με τις προτάσεις της ΣΜΥ του Προγράμματος “ΕΥΒΟΙΑ ΜΕΤΑ”, στο τμήμα του από τέλος του ήδη δημοπρατηθέντος οδικού τμήματος παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών μέχρι την περιοχή της Στροφυλιάς στο Δήμο Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας. Πρόκειται για οδικό έργο μήκους 36χλμ περίπου και διατομής β2σ κατά ΟΜΟΕ, με ενιαίο οδόστρωμα και πλάτος καταστρώματος 11μ. χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις (ίδια διατομή με το οδικό έργο παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών).
| Προεκτιμώμενη Αμοιβή Μελέτης | € 5.500.000 |
| Ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα Μελέτης | Ιούνιος 2024 |
| Φορέας Χρηματοδότησης Μελέτης | Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) Υποδομών |
| Τρόπος εκτέλεσης έργου | Δημοπράτηση Μελέτης – Κατασκευής (άρθρο 50 του Ν. 4412/2016) / Χρηματοδότηση από τομεακό Ε.Π. «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027». |
Χαρακτηριστικά νέου οδικού άξονα:
Ο νέος οδικός άξονας κατατάσσεται στην κατηγορία ΑΙΙ (οδός σε περιοχές εκτός σχεδίου μεταξύ νομών/επαρχιών με βασική λειτουργία τη σύνδεση και περιορισμούς στην παρόδια εξυπηρέτηση) και προβλέπεται εφαρμογή ενιαίας τυπικής διατομής β2σ συνολικού εύρους καταστρώματος 11 μέτρων καθόλο το ανάπτυγμά του, με μια κύρια λωρίδα και πλευρικό διευρυμένο έρεισμα ανά κατεύθυνση και εφαρμογή λωρίδας βραδυπορείας σε υποτμήματα με σημαντικές κατά μήκος κλίσεις επί ικανού μήκους.
Ο νέος οδικός άξονας προβλέπεται να διαθέτει άνετα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που θα διασφαλίζουν λειτουργική ταχύτητα 90 χλμ/ωρα (μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα για οδούς χωρίς μεσαίο διαχωριστικό διάζωμα κατά Κ.Ο.Κ.
Με τη διάνοιξη του νέου οδικού άξονα, μήκους 35χλμ περίπου, διασφαλίζεται σύντμηση του μήκους διαδρομής μεταξύ Ψαχνών και Στροφυλιάς τουλάχιστον κατά 25% σε σχέση με τη σημερινή απόσταση, ενώ ο χρόνος διαδρομής περιορίζεται κατά 53% περίπου.
Ταυτότητα του Έργου
Σκοπιμότητα / Αποτελέσματα / Ωφελούμενοι
Αποτελεί, μαζί με το δημοπρατημένο τμήμα Παράκαμψης Χαλκίδας / Ψαχνών, δεσπόζον υποσύνολο του κεντροβαρικού μεσογειακού οδικού άξονα – κορμού διασύνδεσης της Βόρειας Εύβοιας με την περιοχή της Χαλκίδας και με την υπόλοιπη Εύβοια, καθώς και με το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας και τη λοιπή ηπειρωτική Ελλάδα (μέσω της ψηλής γέφυρας Χαλκίδας), το οποίο θα εξασφαλίσει θεαματική βελτίωση της οδικής προσπελασιμότητας της Βόρειας Εύβοιας, που υπό τις σημερινές συνθήκες κρίνεται ως εξαιρετικά πενιχρή, κυρίως λόγω της ιδιαίτερα προβληματικής διέλευσης του ορεινού όγκου μεταξύ Ψαχνών και Προκοπίου, επί μήκους 20χλμ, πέραν της ιδιαίτερα προβληματικής διέλευσης διαμέσου των οικιστικά αναπτυγμένων περιοχών Χαλκίδας, Νέας Αρτάκης και Ψαχνών.
Στο κρίσιμο αυτό τμήμα βορείως Ψαχνών διασφαλίζεται με το νέο έργο σύντμηση του μήκους διαδρομής τουλάχιστον κατά 20%, ενώ η αντίστοιχη χρονοαπόσταση συντέμνεται τουλάχιστον κατά 55%, κυρίως χάρη στη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του νέου οδικού άξονα που θα διαθέτει ελάχιστη ακτίνα καμπυλότητας οριζοντιογραφίας 280μ, εξαντλώντας με τον τρόπο αυτό τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα κατά ΚΟΚ για οδούς ενιαίου καταστρώματος, σε σύγκριση με τους 33 ελιγμούς αναστροφής, ταχύτητας 30χλμ/ώρα, που χαρακτηρίζουν το αντίστοιχο τμήμα του υφιστάμενου άξονα.
Ταυτόχρονα με τη δραστική βελτίωση του χρόνου και του μήκους διαδρομής του συνόλου των χερσαίων μετακινήσεων από / προς τη Βόρεια Εύβοια εξασφαλίζεται θεαματική αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και του επιπέδου εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας έναντι των εξαιρετικά πενιχρών επιδόσεων που χαρακτηρίζουν τη χρήση της υφιστάμενης Ε.Ο. 77 στο αντίστοιχο οδικό τμήμα.
Η υλοποίηση του έργου θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια για την ανάταξη της καθημαγμένης Βόρειας Εύβοιας από την καταστροφή που υπέστη ο παραγωγικός ιστός της, λόγω της πυρκαγιάς του 2021 και θα αποτελέσει το αναγκαίο υπόβαθρο για την ανασυγκρότηση και την ανάπτυξή της, αλλά και για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του δραματικού προβλήματος πληθυσμιακής συρρίκνωσης λόγω ισχνής οικονομικής δραστηριότητας και πενιχρών ευκαιριών απασχόλησης, που ήδη είχε παρατηρηθεί τις προηγούμενες τρεις δεκαετίες, με κίνδυνο να επιταθεί δραματικά μετά την καταστροφή του 2021.
